søndag 11. januar 2015

Handling og mening om boka

Boka handler om Charlie, en femten år gammel outsider. Han skriver brev om oppveksten sin, familieforhold og vennskap. Han gruer seg til å begynne på High School hvor han er veldig sjenert og upopulær og ikke har noen venner i begynnelsen. Men så møter han Patrick som er noen år eldre enn han og som Charlie blir god venn med. Patrick introduserer Charlie til hans venner. Han blir veldig god venn med Sam som er stesøsteren og bestevennen til Patrick. Sam er veldig pen og Charlie ønsker at de skal bli mer enn venner. Det at Charlie endelig får venner, hjelper han med å bli mer selvsikker og de hjelper han med å oppdage verden rundt han. Handlingen foregår i Pittsburgh, Pennsylvania i USA på begynnelsen av 1990-tallet.



Denne boka er veldig annerledes enn andre bøker jeg har lest. Den er skrevet som et brev, og språket er «enkelt» og «barnslig» fordi det er skrevet akkurat som han tenker. Det tok litt tid før jeg ble vant til denne skrivemåten, men jeg liker boka godt nettopp på grunn av at den er så annerledes. Da jeg var ferdig med boka tenkte jeg at boka var helt grei, men ikke at den var helt fantastisk bra. Men etter noen dager der jeg hadde tenkt mer om hva boka handler om, etter jeg hadde «analysert» den, og etter jeg så filmen, synes jeg nå at boka og selve historien er veldig, veldig bra. Derfor vil jeg absolutt anbefale den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar