mandag 25. mai 2015

Videre i boka og litt om Elling

Videre i boka har Elling funnet ut mer om naboene sine, eller for det meste diktet opp ting om dem. Rigemor Jølsen er den personen som Elling følger mest med på. Hun er en gammel dame på rundt 70 år, som minner Elling om hans mor. Han har fulgt henne på butikken og har der fulgt nøye med på hva hun har gjort, hva hun skal kjøpe, og lignende. Når Elling ser at Rigemor stjeler en kaviartube på Irma rakner bildet han har dannet av henne helt. Han har forestilt seg at hun var en person av bare godhet, og når det viser seg at hun ikke er det, utløses det en stor reaksjon hos Elling.

Det har ikke skjedd så veldig mye spesielt videre i boka, men nå kjenner jeg Elling bedre som person. Han er veldig fantasifull og går inn i dybden på ting. Da Rigemor hadde sviskeyoghurt i handlevogna går han inn i dybden på det og tenkte at Rigemor hadde mageproblemer. Hvorfor ser naboene på TV-programmet om dyr, osv. Han må komme til bunns i dette, og det gjør han med fantasien hans.

Elling er absolutt ikke impulsiv. Han spiser det samme til kveldsmat hver eneste dag, og det har han gjort siden han var barn. Pålegget er alltid det samme, og rekkefølgen han spiser hver brødskive og når han drikker melka er alltid den samme. Det han ser på som impulsivt er for eksempel å spise noe til frokost som han ikke pleier å spise til frokost: «Til frokost kunne jeg nok eksperimentere en smule, rettere sagt variere. Idet jeg strakte meg etter boksen med Sunda, kunne jeg brått og uforklarlig (og ofte i rasende fart) gripe honningglasset eller krukken med bringebærsyltetøy. Jeg tror dette har med adrenalin å gjøre.» (Side 72)


Dit jeg har kommet i boka har Elling nettopp møtt Eriksen fra sosialkontoret, så det blir spennende å lese videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar